Tuesday, April 6, 2010

Kapitalis Di Depan Mata


Salam,
Aku baru saja update petang tadi artikel bro Isham pasal Kapitalis,tup2 benda ni terjadi depan mata aku & aku boleh dikatakan salah seorang mangsa kapitalis.

Apa yang aku cuba sampaikan kat sini bukanlah untuk menagih simpati,tapi aku nak 'share' apa yang aku sedang hadapi dengan golongan kapitalis ni,

aku bekerja di sebuah syarikat IT yang agak maju la dekat Penang ni,dan aku agak berbangga sebab aku dapat bekerja dgn company yang agak "well established" ni & owner dia pulak adalah seorang bumiputra jutawan,kalau turun Penang Bridge menghala ke GeorgeTown korang akan nampakla Mahligai tuan aku yang kaya ni,siap mengadap highway & laut lagi..

Kami seluruh warga syarikat agak berbangga sebab dapat "contribute" utk syarikat walaupun tangga gaji kami ni kalau nak diikutkan di bawah paras kemiskinan,tapi apa yang kami pekerja2 ni agak terkilan ialah walau mcm mana bagus @ banyaknya bisnes yang kami bagi dekat syarikat,dia masih tidak berpuas hati,tapi hakikatnya dalam setahun syarikat punya jualan mencecah hingga 2 ke 3 juta.

Tapi yang bestnya dgn majikan aku ni,di mulutnya sentiasa basah dgn perkataan "ALHAMDULILLAH"...............tapi hakikatnya ada saja yang tak kena pada dia.Aku akui,2 3 bulan ni jualan syarikat agak lembab akibat daripada kerajaan yang so called kurangkan budget,tapi syarikat masih lagi belum rugi,cuma perniagaan agak lembab itu sahaja,& kalau nak diikutkan,masih ada lebih kurang 2 ratus ribu pending payment daripada goverment yang hanya menanti masa utk masuk dalam kantung syarikat.

Apa yang aku cuba sampaikan maksud "KAPITALIS" ni ialah,bagaimana seseorang ini menjalankan perniagaan dengan menggunakan kepandaian serta pengalaman2 pekerja ini untuk memajukan serta memadatkan koceknya sendiri,beliau lebih kepada menggunakan pekerja2 yang berpengalaman ni untuk menjadikan dia yang sedia kaya lebih kaya,dan para pekerja ni dilayan tanpa imbuhan yang setimpal seperti kenaikan gaji,bonus dll sudah lebih 7 tahun dari hari pertama syarikat ni berniaga.

Pada apa yang aku paham,modus operandi kapitalis2 ni semua adalah sama,menggunakan peluang serta apa yang ada untuk mengkayakan diri sendiri,kemudian setelah dia merasa yang dia sudah tidak boleh melahap seperti biasa dan dah mula kena ikat perut sikit,dia mula meninggalkan apa yang ada & cuba mencari jalan utk membuat kekayaan yang baru tanpa memikirkan nasib pekerja2 ini.

Kalau kita renung balik golongan2 ni,pada mereka,apa yang mereka dapat ini tidak pernah cukup & mereka hanya pandang kepada keuntungan,tanpa memikirkan nasib golongan2 yang selama ini hampir tiga suku maut bekerja untuk mencari rezeki.

Aku harap korang suma paham(walaupun tak paham buat2 la paham)apa yang aku cuba sampaikan ni,aku akui,budaya kapitalis ni adalah kiblat bagi golongan pemodal,dan gerombolan ni ada di mana2 even di depan mata kita tanpa kita sedari....

Adios..........

No comments:

Post a Comment