Wednesday, April 7, 2010

Kenyataan Biadap Lagi Bodoh Seorang Menteri

KENYATAAN MEDIA

07 April 2010

Perkara : RM100, Shahrizat menghina warga emas Pulau Pinang

Merujuk kepada kenyataan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil, yang telah disiarkan oleh Malaysiakini pada 06 April dibawah tajuk RM100 : Shahrizat tawar takziah buat warga emas.

Dalam kenyataan tersebut Shahrizat telah mengatakan bahawa beliau telah menyifatkan pemberian RM100 setahun kepada warga emas Pulau Pinang sebagai suatu yang memalukan kerana baginya kerajaan negeri pimpinan DAP telah meletakkan nilai warga emas di negeri tersebut sebagai kurang daripada RM10 sebulan.

Angkatan Muda Keadilan Pulau Pinang memandang kenyataan ini sebagai satu penghinaan kepada seluruh warga emas Pulau Pinang kerana Shahrizat sendiri telah meletakkan nilai warga emas Pulau Pinang kurang dari RM10 Sebulan.

Kenyataan Shahrizat juga yang mahu mengucapkan Takziah kepada warga emas Pulau Pinang juga merupakan satu kenyataan yang boleh dianggap biadap kerana mengucapkan Takziah kepada warga emas yang masih hidup.

Shahrizat sepatutnya malu dengan dirinya sendiri kerana sebagai seorang Menteri beliau telah mengulas isu ini hanya mengikut logic akal beliau sahaja tanpa mengetahui tujuan sebenar pengagihan RM100 ini.

Sebenarnya sejak dari awal lagi Ketua Menteri Pulau Pinang,Lim Guan Eng telah menerangkan kepada rakyat Pulau Pinang bahawa pemberian ikhlas RM 100 itu bolehlah dianggap sebagai hadiah ulangtahun kelahiran warga emas terbabit.

Pemberian RM100 itu akan dan telah diberikan kepada seluruh warga Pulau Pinang yang berumur melebihi 60 tahun pada Mac 2009 tanpa mengambil kira fahaman politik mereka.

Dan tujuan pengagihan itu juga telah diterangkan kepada warga emas, ianya bukanlah untuk membasmi kemiskinan tetapi sekadar menunjukkan bahawa kerajaan Negeri Pakatan Rakyat menghargai warga emas Pulau Pinang.

Agak menghairankan disini, warga emas Pulau Pinang boleh memahami tujuan pemberian RM100 itu dan sedar RM100 itu tidak mungkin membawa keluar golongan miskin dari belenggu kemiskinan tetapi seorang Menteri gagal memahaminya.

Jika Shahrizat mengatakan nilai warga emas pulau Pinang ialah kurang dari RM10 sebulan,hakikatnya itu sebenarnya jauh lebih baik dari tidak dihargai atau tiada nilai langsung..

Sebelum Shahrizat mendakwa beliau merasa malu dengan pemberian RM100 setahun oleh Kerajaan Negeri Pulau Pinang, Shahrizat sepatutnya mengimbau kembali semasa Barisan Nasional memerintah Pulau Pinang selama 50 tahun, adakah mereka pernah menghargai kehadiran atau kewujudan Warga Emas yang banyak menyumbang untuk kerajaan Negeri Pulau Pinang?

Kecuali RM50 dan sehelai kain batik/pelikat selama 5 tahun sekali menjelang pilihanraya tiba, warga emas Pulau Pinang tidak pernah dihargai langsung oleh Barisan Nasional yang memerintah semasa itu.. ini yang sepatutnya memalukan Shahrizat..

Sebagai Menteri yang menjaga Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Shahrizat sepatutnya berterima kasih kepada kerajaan Pakatan Rakyat negeri Pulau Pinang kerana mengambil inisiatif menzahirkan penghargaan buat warga emas yang wujud didalam masyarakat, bukannya mempolitikkan pemberian RM100 ini.

Angkatan Muda Keadilan merasa kesal dengan kenyataan dangkal yang dikeluarkan tanpa usul periksa yang tidak sewajarnya dikeluarkan oleh seorang yang bertaraf Menteri ini.

Disini saya bagi pihak Angkatan Muda Keadilan Negeri Pulau Pinang mendesak Dato Seri Shahrizat agar meminta maaf secara terbuka kepada seluruh warga emas Pulau Pinang yang telah dihinanya itu.

Amir Haji Ghazali

Ketua Angkatan Muda Keadilan

Negeri Pulau Pinang.


No comments:

Post a Comment